Is deze blog door algoritmen geschreven?

We kennen algoritmen als slimme regels die je zoekmachine helpen bij het presenteren van de juiste zoekresultaten. Algoritmen maken de inzet van technologie slimmer, handmatige handelingen overbodig en veel consumenten ervaren een betere service of dienst. Maar wat als deze dienst een boek of een krant is, of deze blog?
In de uitgeefwereld is het gedachtenvertoon van een auteur een groot goed. Het zijn hun persoonlijke meningen en verhalen die aan het papier of scherm worden toevertrouwd en die duiding en kleuring meekrijgen die enkel het menselijke brein kan toevoegen.
quote_open_yellow
Zijn de nieuwsitems van de NOS en NU.nl dan straks identiek?
quote_close_yellow

Artificial Intelligence

Toch hebben ook in deze wereld algoritmen steeds meer impact. In Zweden is een ‘tool’ ontwikkeld die data omzet naar tekst. Ja, de machine ‘schrijft’ daar stukken in de krant. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) worden datapunten uit een bestand ingelezen en vertaald naar zinnen.

Zo worden sportuitslagen omgezet naar een artikel dat vertelt dat de voetbalploeg Djurgårdens IF met 2-1 heeft gewonnen van Malmö FF en nu op de eerste plaats staat. In Nederland worden al zogenaamde ‘pilots’ gedraaid op grote nieuwsredacties. Zijn de nieuwsitems van de NOS en NU.nl dan straks identiek? Worden artikelen ‘eenheidsworst’?

Persoonlijk word ik altijd heel blij van dit soort vernuftige ontwikkelingen, al doet dit mijn uitgeefhart-van-vroeger ook wel pijn. Toen moesten we redacties inkrimpen met een economische aanleiding: er werd gewoon minder gelezen en geadverteerd.

Storytelling

Zal deze nieuwe techniek weer voor versobering en standaardisering zorgen? Vast niet. Ik geloof niet dat deze automatisering van content-creatie ertoe gaat leiden dat we minder ‘eigen gedachtengoed’ gaan delen. Integendeel, in deze tijd waarin iedereen uitgever is – van de vlogger tot de horlogeverkoper op de hoek – wil iedereen zoveel vertellen. Verhalen vooral.

Die horlogeverkoper bijvoorbeeld. Die bestaat echt. Een slimme ondernemer die weet dat elk horloge in zijn winkel een verhaal vertelt. Dat zijn klanten deze willen horen én willen doorvertellen. Hij kijkt hoe ‘nieuwe’ media zoals podcasts hem kunnen helpen deze verhalen verder te brengen naar een groter publiek. En hoe hij door deze zogenaamde storytelling zijn klandizie weer naar zijn winkel weet te brengen.

Juist meer aandacht

Laat die steeds slimmere algoritmen maar zorgen voor het delen van al die feitelijke informatie. Dan blijf ik deze column heerlijk zelf schrijven en ontstaat er juist meer aandacht voor al die mooie verhalen. Van een krant of van de horlogemaker bijvoorbeeld.

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?