Armoedehulp opschalen met een app?

Ik stond met mijn dochtertje van 5 in de Hema. Naast mij stond een moeder met haar dochter van een jaar of 12 schoolspullen uit te zoeken. Als moeders keken we elkaar kort aan. Ik kreeg een live kijkje in de toekomst. Zij een live kijkje in het verleden. Onze blikken wendden net zo snel weer af. We gingen beiden door met het verzamelen en afrekenen van onze spullen.

Armoedefonds deelt fysieke passen uit

Die zelfde avond was er op het Journaal dat het aantal gezinnen dat aanklopt voor steun bij schoolspullen, bijna was verdubbeld dit jaar. Het armoedefonds deelde dit jaar ruim 10.200 speciale fysieke passen uit waarmee kinderen bij winkels als Bruna, Primera of Hema spullen konden kopen. En daarmee zijn ze er nog niet, want er waren ruim 15.000 aanvragen gedaan. En het nieuwsitem wordt nog schokkender als de woordvoerder van het armoedefonds vertelt dat de coronagolf nog moet komen. Alle aanvragen van dit jaar zijn namelijk vóór corona gedaan…
quote_open_yellow
Een app is het vele malen schaalbaarder, dus kunnen er veel meer mensen mee geholpen worden.
quote_close_yellow

Waarom niet digitaal?

Met open mond zit ik het Journaal te kijken. Maar zoals dat vaak gaat met problemen die ik zie, schiet ik ook meteen in de oplossing modus. Want die ‘passen’, daar zit wel wat in. Maar waarom niet digitaal, als bijvoorbeeld een app (De Coronahelper?!) want dan is het vele malen schaalbaarder en kunnen we er veel meer mensen mee helpen.

Na wat gegoogle kom ik erachter dat er heel veel van dit soort passen zijn. Zo is er bijvoorbeeld ook een winterkledingpas waar ik me nu al goed van kan voorstellen dat hier een enorme run op komt. Als we dan inmiddels in een tweede óf derde golf zitten met een omgekeerde hittegolf.

Wat kunnen we concreet doen?

Stap 1: Aandacht voor dit probleem. De crisis raakt ons allemaal. Maar met name gezinnen met kinderen die het al moeilijk hadden, krijgen het alleen maar moeilijker. En dat is niets om je voor te schamen. Dat moet met goede communicatie kraakhelder worden. We’re in this together!

Stap 2: Aandacht voor de oplossing. Het passensysteem moet in de mindset van alle winkeliers komen. En het digitaal deelnemen moet super-toegankelijk zijn voor alle soorten en maten. Er zou zelfs op buurtniveau een groentenpas moeten kunnen komen voor een groenteman die een handje wil helpen. Maar ook webwinkels in alle soorten een maten moeten kunnen deelnemen.

Stap 3: Verbreden van de mogelijkheden. Misschien zou je het passensysteem ook kunnen koppelen aan restaurants die eten of ingrediënten over hebben. En zo zijn er vast nóg meer mogelijkheden te bedenken waarmee dit idee ook slim bijdraagt aan een fijnere afstemming tussen vraag en aanbod…

Samen de handen uit de mouwen!

Enfin, lang verhaal kort: ik ben ervan overtuigd dat we dit met de juiste ondernemers- en innovatiekrachten kunnen beetpakken en groot maken. Laten we op z’n minst een poging wagen. De Ondernemer heeft medewerking al toegezegd. Dus, denk jij dat je ook goed van pas kan komen bij het groot maken van dit idee? Stuur mij een mail (petra@tom-orrow.nl) en laten we samen de handen uit de mouwen steken.

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?