Worden winkeliers afhaalchinezen?

Het is coronatijd. We steunen massaal lokale ondernemers. Met campagnes, met brieven naar ministers en door bewust onze online bestellingen ook bij hen te doen. Je zou verwachten dat ondernemers staan te juichen bij al deze aandacht en orders, maar tot mijn verbazing lees ik berichten in het nieuws over klagende winkeliers die zichzelf met afkeer nu een distributiebedrijf noemen. Voor sommigen is het wellicht wennen aan deze nieuwe realiteit?
Veel winkeliers hebben afgelopen jaar sterk ingezet op hun online aanwezigheid. Soms met een eigen webomgeving, een andere keer hebben ze zich aangesloten bij een bestaand verkoopplatform. Veelal geboren uit noodzaak om toch iets van omzet te kunnen genereren in deze tijd. Gelukkig zien we hier positieve resultaten. Is het andersoortig werk dan in de winkel staan en mensen persoonlijk adviseren? Jazeker! Dat is ook de reden dat verschillende winkeliers hun beklag doen: ‘Ik heb er niet voor gekozen alleen maar dozen te schuiven en dat is nu het enige wat ik de hele dag doe’.

Het zal nog even duren, maar er komt een moment dat de winkels weer open gaan. Dat consumenten weer komen snuffelen. Een praatje komen maken en op basis van persoonlijk advies een keer een ander product kopen. Maar, het wordt niet meer zoals het was. Het winkelen van toen is echt verleden tijd.
quote_open_yellow
Een deel van de winkel is ingericht voor de afhalers. Klanten die precies weten wat ze willen, die kiezen voor snelheid en gemak.
quote_close_yellow

Toekomstbeeld

Het toekomstbeeld dat ik voor mij zie, doet mij denken aan de afhaalchinees van vroeger. Een deel van het etablissement ingericht als restaurant waar klanten worden bediend en een keer een ander gerecht proberen. Een ander, vrij substantieel deel van het pand, is ingericht voor de afhalers. Klanten die precies weten wat ze willen, die kiezen voor snelheid en gemak. Even op hun beurt wachten om de bestelling mee naar huis te kunnen nemen.

Ik denk dat de winkelinrichting van vele ondernemers zo gaat veranderen. Met een apart deel voor online bestelling en het vertrouwde deel met mooi uitgestalde producten en ondernemers die met liefde voor hun winkel de beste producten aanprijzen. Wellicht door de looproutes naar het afhaalloket door de winkel te laten lopen om de consument te verleiden tot extra verkoop. Raad ik ze zeker aan.

Is het erg dat het vak verandert?

Is het erg dat het vak verandert? Misschien. Voor sommigen. Toch zou ik nu de kans pakken en meebewegen op deze nieuwe dynamiek tussen online en offline kopen. Tenslotte is die afhaalchinees niet alleen een enorm succes geweest, het heeft het ook de basis gelegd voor de afhaal- en thuisbreng horeca zoals we die nu kennen. Het zal voor velen lastig zijn hun bedrijf en werk hierop in te richten. Maar ook leuk! Zo blijf je als winkelier jezelf en je bedrijf telkens opnieuw uitvinden en word je toekomstbestendig. Wie weet horen we in het ‘nieuwe normaal’ wel veelvuldig ‘Spaarpunten bij’?

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?