Retailers, leveranciers: ik wil geen fictief hoge adviesprijzen. Ik wil wél kortingen. Die kloppen.

Eind maart 2021 bekeken de onderzoekers van Consumentenbond de prijzen van 250 webwinkels en concludeerden dat consumenten veelal bedonderd worden. De schuldig bevonden retailers wijzen structureel naar de leveranciers als het gaat om te hoge adviesprijzen.
Vooral online partijen als bol.com en Coolblue hebben hier een handje van. En niet geheel onterecht; het zijn ook de Samsungs en de Sony’s die aangeven bij hun productinformatie wat de adviesprijs en dat is wat wordt getoond. Vervolgens is het aan de retailer of het artikel voor meer – ja, dat kan ook – of minder wordt verkocht.
quote_open_yellow
“Mooi jurkje hè? En hij was eerst 150 euro, nu maar 60 euro!”
quote_close_yellow

De Consumentenbond pleit al tijden voor de afschaf van adviesprijzen. Maar is dit ook echt in het belang van de consument?

Waar het interessant wordt is het moment dat de geldende adviesprijzen tijdens een actieperiode ineens veel hoger worden. Natuurlijk om een fiks hogere korting te kunnen bieden aan de consument. En wie is er dan als verantwoordelijke aan te wijzen? De leverancier die de adviesprijs bepaalt of toch de retailer die een hogere adviesprijs mag tonen zolang het product de afgelopen maanden ook tegen die prijs is verkocht? Het is lastig aan te tonen en vingerwijzen van leverancier naar retailer heeft weinig zin. Tenslotte hebben ze beide belang bij de omzet van de verkopen.

Om deze situaties te voorkomen, pleit de Consumentenbond al tijden voor de afschaf van die adviesprijzen. Maar is dit ook echt in het belang van de consument?

Door het van/voor prijsmechanisme weg te halen kan ook een groot deel van de actiedruk verdwijnen

Kijk nou naar mijn familie. Bij ons is het een sport om net dat jasje of jurkje in de uitverkoop te scoren, “Mooi jurkje hè? En hij was eerst 150 euro, nu maar 60 euro!” zijn dan de woorden van mijn moeder of zus. Het lijkt erop of het genot van de korting net zo hoog is als van dat hele jurkje. En zelf ben ik ook heel blij als ik kwalitatieve winterjassen voor de kinderen heb gekocht voor de helft van de prijs. Kan ik ook van glunderen van trots. En nu wil de Consumentenbond ons deze momentjes van plezier afpakken?

Daarbij geloof ik ook niet de consument beter af is met losse verkoopprijzen. Door het van/voor prijsmechanisme weg te halen kan ook een groot deel van de actiedruk verdwijnen. Uiteindelijk worden prijzen dan hoger. En beste Consumentbond, dat is toch niet in belang van de consument?

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?