Een Amazon dat lokale winkeliers moet gaan steunen…?

Op 27 april verscheen het nationaal plan van INretail om de lokale economie een boost te geven. In zeven pagina’s wordt voor de Overheid uiteengezet hoe de lokale ondernemers ondersteund zouden moeten worden om na alle Coronamaatregelen er weer bovenop te komen. Een interessant document met veel goede focuspunten, maar ook met een aantal twijfelachtige. De meest opvallende: de digitaks voor grote internationale techbedrijven zoals Amazon. Stellen ze nu echt voor dat deze partijen omzet gaan afdragen om de kledingwinkel om te hoek te helpen?

Gezonde concurrentie

Een paar punten vooraf: ik hou van een eerlijk concurrentieveld en ben zowel fan van online webwinkels als van lokale ondernemers. En: ik geloof in ondernemen vanuit eigen kracht. ‘Gaat een klant ergens anders heen? Dan kan ik blijkbaar iets beter doen’. Gelukkig zijn er veel ondernemers die net zo denken.

Helaas heb ik uit eigen ervaring ook gezien dat er veel lokale ondernemers zijn die de ‘schuld’ bij de concurrent neerleggen. Vooral in de transitie naar het online aankopen, hoorde ik vaak het beklag dat het de schuld was van bol.com of Wehkamp dat winkeliers omzet verloren. Menig maal heb ik het pleidooi mogen houden, vooral in mijn bol.com periode, dat het toch echt de consument zelf is die kiest en beweegt. Blijkbaar bieden online spelers iets wat past bij hun behoeften. Klinkt voor mij als gezonde concurrentie.
quote_open_yellow
Tijdens de transitie van off- naar online kopen, hoorde ik vaak het beklag dat het de schuld was van bol.com of Wehkamp dat winkeliers omzet verloren.
quote_close_yellow

Taks voor techbedrijven, zodat lokale ondernemers kunnen digitaliseren

Zo werkt die gezonde concurrentie ook op lokale schaal. Heeft de ene slager een beter product, een betere prijs of een betere service, dan kies je als klant waarschijnlijk die. Logisch. En om nu de parallel naar de voorgestelde digitaks te trekken: wat zouden we er dan van vinden als die andere slager in het dorp vervolgens zijn verlies gaat verhalen op de betere slager? Dat zouden we waarschijnlijk allemaal onbegrijpelijk vinden.

Zo bekeek ik het standpunt van INretail ook. Zij vragen het kabinet of er een taks kan komen voor de (internationale) techbedrijven, zodat er een pot gecreëerd kan worden waarmee lokale ondernemers hun digitalisering op orde kunnen krijgen. Ik moest het twee, nee vijf keer, lezen. De consument kiest voor het online gemak, de betere prijs, de snelle service van deze bedrijven en nu moeten deze bedrijven de lokale ondernemers gaan betalen om ook online positie in te kunnen nemen?

Oke, corona verzacht de situatie natuurlijk. Zo heeft een groot aantal bedrijven meer dan evenredig geprofiteerd en zijn er veel andere partijen gedupeerd. Dat daar een soort van correctie plaatsvindt zou ik toejuichen. Albert Heijn die een deel van zijn winst reserveert om winkeliers in Nederland te steunen: helemaal voor. Deze ongelijkheid is namelijk direct aantoonbaar door een gebeurtenis die buiten onze macht ligt. Maar dat consumenten meer online gaan aankopen? Dat was al jaren gaande. En ja, corona heeft dat zeker versneld, maar mag geen excuus zijn voor de gevraagde taks.

Ik gun het de lokale winkeliers, die digitaks. Want die worsteling met digitalisering is een feit en alle steun is welkom. Dus vanuit die optiek mag INretail slagen in hun opzet. Maar mijn ondernemersgeest blijft er moeite mee hebben: een conflict met mijn voorkeur voor gezonde concurrentie.

Op eigen kracht

Tot slot: wat mij opvalt als ik naar het rapport van INretail kijk, is dat van de 25 adviespunten er slechts twee over digitalisering gaan, waaronder dus de digitaks. Amazon moet het dus blijkbaar gaan regelen. Wellicht toch het digitale initiatief iets meer in eigen handen nemen? Gelukkig dat er steeds meer nationale initiatieven zijn die voor lokale winkeliers een oplossing bieden. Op eigen kracht. Voelt toch beter.

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?