Schaam je, (voor) booking.com

Booking.com heeft het voor elkaar. Na jaren bouwen aan een fantastisch platform begint nu ook, na eerder de muitende hotellerie, de consument het merk de rug toe te keren. Steun trekken van de overheid gaf al meer dan opgetrokken wenkbrauwen, maar nu ook de directie zichzelf bonussen uitkeert, is de maat vol voor menig Nederlander. Je kan bijna niet meer zonder schroom een hotel boeken via Booking.com. De merkschaamte is daar.
In mijn eerdere baan als uitgever van het blad Privé had ik regelmatig te maken met een grote hoeveelheid lezers die verklaarde dit roddelblad enkel en alleen bij de kapper te lezen. Als dat werkelijkheid was geweest zat 20 procent van Nederland continu bij de kapper. Nee, natuurlijk werd het blad gewoon goed gekocht, maar ervoor uitkomen dat je dit tijdschrift las kwam regelmatig met een dosis schaamte.
quote_open_yellow
Als consument durf je eigenlijk in deze tijd geen vliegticket meer te boeken, want je bent dan praktisch een milieucrimineel.
quote_close_yellow

Merken met schaamte-connotatie

Zo kennen we natuurlijk meer merken die een schaam-connotatie hebben. Voor de hand liggend zijn de merken die dit vanuit hun product meenemen, denk aan Pabo met hun discrete post of Lactacyd die het maar over de Ph-balans en intieme zone heeft in plaats van het beestje bij zijn naam te noemen.

Of schaamte voor merken die binnen sommige doelgroepen ‘not done’ zijn: “Nee, ik kom nooit bij de McDonald’s, bah.” En ondertussen stiekem door de McDrive gaan en hopen dat niemand je ziet. Of de schaamte van sommigen om het op feestjes te hebben over de auto waar ze in rijden. “Nee, deze Mitsubishi? Die heb ik enkel voor de lage bijtelling.”

Milieucrimineel en belastingontwijking

Autoschaamte, vliegschaamte, Booking.com-schaamte, Amazon-schaamte. Als consument durf je eigenlijk in deze tijd geen vliegticket meer te boeken. Je bent dan praktisch een milieucrimineel. Een hotel boeken bij Booking.com? Hm, doe maar even niet. En zelfs een order plaatsen bij Amazon, die bekend staat om hun slecht werkgeverschap en belastingontwijking, gaat met een portie schroom. Als consument sta je steeds vaker te dubben of het gemak en de goede prijs die je bij diverse merken krijgt, wel opweegt tegen het ongemakkelijke gevoel dat zo’n merk veroorzaakt.

Tegengeluiden als Moonback en Reflower

Gelukkig is er steeds meer tegengeluid. Denk aan nieuwe initiatieven zoals Beterboeken (nu Moonback) als reactie op Booking.com, Lokaal Ideaal als antwoord op de grote spelers in e-commerce, Zoomen in plaats van vliegen. Reflower in plaats van Bloomon.

Merkschaamte mag er zeker zijn. Vooral als je Privé of Pabo bent. Maar twijfelt een klant om bij je kopen omdat je in hun ogen niet correct handelt, of dat je branche onder vuur ligt, kom in beweging. Doe er wat aan. Zorg dat de consument met trots over jouw merk blijft vertellen! Zoals ik dat altijd over het tijdschrift Privé blijf doen.

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner

Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?