Naamswijziging van Facebook naar Meta een meesterzet

Eigenlijk kan ik het mij niet heugen: een naamswijziging van een bedrijf die zoveel richting geeft aan de ambities van het bedrijf en daarmee tegelijkertijd zoveel reacties oproept. Zo begint Petra Lubbers haar blog. Het was Mark Zuckerberg die vorige week aankondigde dat (het moederbedrijf van) Facebook voortaan verder gaat als Meta. Meta, refererend aan de koers van het bedrijf dat zich in toenemende mate gaat richten op de ontwikkeling van de metaverse. Wow. De metaverse; de plek waar de fysieke en digitale wereld elkaar ontmoet. Ik denk meteen terug aan de film The Matrix, waar je echte lijf in een stoel ligt en je geest een compleet eigen ervaring beleeft in die andere wereld. Dat leek toentertijd meer surreëel dan verre toekomstmuziek, maar het lijkt nu toch langzaam dichterbij te komen. En daar wil Facebook, ik bedoel Meta, een voortrekkersrol in hebben.

Internet 3.0

Ik vind het slim. Superslim. De halve wereld heeft het nu over de metaverse. Ook wel Internet 3.0 genoemd. En met al deze aandacht, komen ook de versnelling, de ideeën, de mitsen en maren, maar vooral de nieuwe toepassingen. Want wat kun je als gebruiker of ondernemer straks met deze metaverse ontwikkelingen? Goed, eerst wil ik nog benoemen dat de ‘metaverse’ als begrip nu stevig en bijna als nieuw wordt neergezet, maar veel activiteiten die je hieronder kan plaatsen zijn er al. Al is dat in basale vorm. Denk aan de Virtual Reality-bril waarmee je in een andere wereld lijkt te treden. Leuk om een avondje te proberen met vrienden, maar niet iets wat de meesten van ons dagelijks doen. Uitzondering zijn wellicht de fanatieke gamers die zich als avatar op deze wijze door hun virtuele spellen bewegen. Zij hebben VR en AR (Augmented Reality) als consumentengroep waarschijnlijk het meest geadopteerd. En als ik kijk naar de huidige ontwikkelingen van games op de blockchain, dan lijkt deze industrie zich nu grootst in te zetten op de metaverse.
quote_open_yellow
Bij concerten sta ik dan voortaan altijd vooraan en op festivals ruiken de toiletten altijd fris.
quote_close_yellow

Zoomen via VR

Maar dan naar de dagelijkse praktijk. Wij stoeien op kantoor wel wat met dat hybride werken. Met een paar mensen op kantoor en paar mensen op afstand de juiste modus vinden in de Zoom is best een uitdaging. Hoe fijn zou het zijn als je weer allemaal met elkaar om de tafel zit? En dan wel de positieve effecten ondervindt van het thuis werken? Als dat betekent dat ik thuis met een VR-bril op kan ‘inloggen’ op kantoor en daar als avatar aanwezig kan zijn, dan heb ik daar wel oren naar! Ok, misschien niet vergelijkbaar met het persoonlijke contact als live bij elkaar zijn, maar wel een goede tweede. Of sessies met klanten in een virtuele ruimte, waarbij alles wat we creëren meteen vastgelegd staat in de cloud? Presentaties over platformen geven aan de andere kant van het land, maar dan – zoals vandaag , zonder lange files en parkeerproblemen? Ja, ik kan daar wel blij van worden. Voor mij qua tijd en energie, maar ook voor mijn persoonlijke footprint.

Winkelen in metaverse

En hoe gaat communicatie en e-commerce eruit zien in de metaverse? Kunnen we dan toch shoppen in onze lokale winkels, producten aanraken, een praatje maken? En wat betekent dit voor winkeliers? Staan die straks met een VR-bril (of de Project Nazare bril van Meta) op hun hoofd achter de toonbank om ons te vragen of we nog iets anders wensen? Bij concerten sta ik dan voortaan altijd vooraan, op festivals ruiken de toiletten altijd fris, een bezoekje aan mijn ouders die ver weg wonen is zo gedaan, ik hoef geen BOB meer te zijn, zwemles van de kinderen vanuit huis? (Ok, ik draaf wat door). Waarschijnlijk ligt de metaverse toekomst toch nog wel verder weg dan ik nu in gedachten heb. Doordat het lang duurt qua ontwikkeling, adaptatie of regulering. En het wordt vast ook wel helemaal anders qua toepassingen. Maar ik moet Mark Zuckenberg toch even bedanken dat hij met het kiezen van deze nieuwe merknaam mijn fantasie voor nu even goed heeft geprikkeld. Mark, may the Metaverse be with you.

Lisette Schönhage

Lisette is een van onze Product Owners. En wát voor een?! Lisette voelt alles en iedereen haarfijn aan. Daardoor weet ze precies de juiste balans te vinden tussen het benutten van de techniek, het belang voor de business en de inzet van de developers. Lisette is gespecialiseerd in Agile development en business analyse, en deed haar ervaringen op bij de grote spelers, zoals Rabobank en Albert Heijn. Daar bracht ze niet alleen nieuwe proposities tot leven, maar innoveerde ze ook de IT infrastructuur. Als Product Owner bij Tom Orrow zorgt zij ervoor dat voor iedereen helder is wat er wanneer gebouwd moet worden, en alle zeilen worden bijgezet, om jouw droom-business werkelijkheid te maken.

Product Owner