Zaterdagavond spraken journalist Jeroen Smit en ondernemer Sebastian van der Lans in het programma Mediastorm over de ontwikkelingen van de overname van Twitter en dat deden zij met verve! Vooral de wijze waarop zij aangaven hoe Elon Musk de Freedom of Speech wil realiseren, bracht mij op het puntje van mijn stoel. Freedom of Speech, maar dan zonder Freedom of Reach.
En daarmee werd bedoeld: je mag alles zeggen op Twitter, maar niet anoniem. Wil je dat jouw informatie viraal kan gaan, dan moet je je vooraf identificeren. Hierbij wordt dan de aanname gedaan dat wanneer jij bekend bent bij het platform, je het wel uit je hoofd laat om opruiende of haatdragende teksten te verspreiden, want je zou dan wel eens vervolgd kunnen worden.
Een zelfregulerend mechanisme dus binnen het platform dat ervoor kan zorgen dat mensen weer kunnen zeggen wat ze willen. Geen moderatie (controle vanuit buiten), maar identificatie (verantwoordelijkheid vanuit jezelf). Natuurlijk, het is nu nog theoretisch, maar het gaf mij wel het vertrouwen dat het niet enkel een utopische gedachte is van de grillige Elon.
En natuurlijk snap ik dat het (nu) nodig is tegen de grote tech-machten: maar zou het hier ook niet kunnen gelden dat met de juiste aanpassingen binnen hun platformen er een betere wereld gecreëerd kan worden? Zoals Elon met Twitter dit beoogt om mensen weer vrijuit te kunnen laten spreken. Wat kan Facebook, Google of Amazon zélf aanpassen om de bestaande problematiek rond hun platformen en macht op te lossen?
Jeroen Smit deelde nog een andere interessante gedachte: als Elon echt het beste voor heeft met de wereld, dan maakt hij van Twitter een stichting. Zo wordt Twitter echt van ons allemaal! Geen aandeelhouders met andere belangen, geen machthebber waarvoor de Europese Unie ons in bescherming hoeft te nemen, maar een democratisch medium van ons allemaal. Zelfregulerend. Stel je het even voor.
De kans dat Elon dit gaat doen, is natuurlijk nihil, en er zouden natuurlijk allerlei nieuwe beren op de weg komen, maar toch even vrijuit denkend: Facebook, Google, Amazon, niet van Mark, Ruth of Jeff, maar van John, Mohamed en Petra.
Brussel, zou dat niet het internet optima forma kunnen zijn?