ChatGPT als oplossing voor tekstschrijvers: kun je al besparen op je reclamebureau?

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de laatste tijd veelvuldig de krantenkoppen gehaald. Berichten over ChatGPT, de miljardeninvestering van Microsoft in ontwikkelaar Open AI, Baidu die vanuit China met zijn AI-oplossing gaat komen. Al het nieuws zorgt voor veel aandacht voor dit onderwerp. Online specialist Petra Lubbers kijkt in deze blog naar de mogelijkheden om je creatieve denkers te vervangen door AI.
De (verwachte) impact van AI op verschillende industrieën valt niet te ontkennen. Maar hoe zit het met de impact op creativiteit? Zijn creatieve bureaus straks overbodig? Creativiteit wordt vaak gezien als het exclusieve domein van de mens, maar verandert AI die perceptie? Als je het aan ChatGPT zelf vraagt wel: ‘Met de ontwikkeling van creatieve AI-algoritmen zijn machines nu in staat om nieuwe en innovatieve ideeën te genereren.’
quote_open_yellow
Sommige experts denken dat AI de menselijke creativiteit nooit écht zal kunnen vervangen.
quote_close_yellow

Nieuw reclameslogan via ChatGPT

Om deze stelling van ChatGPT eens te onderzoeken ben ik aan de slag gegaan met de creatie van nieuwe reclameslogans voor een aantal bekende merken. Met een gezonde dosis scepsis voerde ik mijn zoekopdracht in en liet de slogans meteen teruggeven in het Nederlands. De snelheid, de hoeveelheid en de inhoudelijke match vond ik verbazingwekkend goed. Wow. Maar de slogans kwamen qua copy niet veel verder dan ‘Zeeman, altijd scherp geprijsd’, ‘Ontdek de wereld met KLM’ of ‘Libris, de plek voor boekenliefhebbers’. Het klopt allemaal, maar een pareltje als ‘Het lekkere van Albert Heijn’ zat er toch echt niet tussen. Ik snap inmiddels best dat er een flink debat gaande is over de toekomst van creativiteit en of AI menselijke kunstenaars, schrijvers en ontwerpers zal kunnen vervangen. Sommige experts denken dat AI de menselijke creativiteit nooit écht zal kunnen vervangen. En ik denk ook dat dit zo is. Hoewel AI ideeën en ontwerpen kan genereren en je creatieve brein op weg kan helpen, kan het niet (of moeilijk) de emotionele en intuïtieve lading naboosten die we in ons creatieve werk leggen. Laat staan slimme creatieve woordspelingen toepassen die leiden tot aansprekende slogans. Voor nu dan. Want terwijl ik dit typ werken we aan een project waarbij in het Spaans geschreven kinderboeken met behulp van AI worden omgezet in Nederlandstalig. Met een copywriter worden de verhalen ‘kloppend’ gemaakt voor de Nederlandse markt en dat luistert bij boeken best wel nauw. Iets wat nu dus zeker nog nodig is, maar met onderliggende algoritmen die zelf verder leren, is dat binnenkort misschien wel ‘einde verhaal’.

Creatieve brein ook met ChatGPT noodzakelijk

In de creatieve sector moeten we gaan leren hoe we AI het beste kunnen toepassen. Ter inspiratie en ter ondersteuning, maar ook om onze eigen lat hoger te kunnen leggen. Als ChatGPT het kan bedenken, dan moet we ons creatieve brein nog maar even verder stretchen. Doen we dat niet, dan worden we straks alleen nog getrakteerd op slogans als ‘Blijf op de hoogte, lees de Volkskrant’ of ‘Groei verder met De Ondernemer’. Natuurlijk gaat creativiteit veel verder dan een paar slogans, maar ik zou het creatieve bureau nog maar niet van de hand doen. Of zoals ChatGPT zelf goed zegt: ‘Kunstmatige intelligentie is slechts een hulpmiddel, maar de menselijke touch en het creatieve talent blijven altijd de belangrijkste factor voor het creëren van geweldige campagnes en content.’ Waarvan akte.
Chat openen
1
Scan de code
Hallo! Wil je rechtstreeks contact met Petra?