De nieuwe kledingwinkel van Amazon: een potentieel walhalla
Petra Lubbers
07-02-2022
Als Amazon iets nieuws aankondigt is de nieuwsgierigheid van Petra Lubbers automatisch gewekt, zo schrijft ze in haar blog. Want de webgigant komt altijd wel met weer iets heel slims op de proppen dat tot haar verbeelding spreekt. Dit keer is dat Amazon Style, een kledingwinkel met stijladvies op basis van algoritmes waarmee de webreus zijn pijlen richt op de modebranche. Of het een succes wordt of niet: Amazon gaat het shoppen van kleding een compleet nieuwe dimensie geven, daarvan is Petra Lubbers overtuigd.
Amazon Style, zo heet de nieuwe formule van Amazon, wordt de eerste fysieke modewinkel van de e-commercegigant. Naar verwachting wordt deze winkel later dit jaar in Californië geopend en gaat het zo’n 2800 vierkante meter groot zijn. In de deze winkel hangt zoals in alle kledingwinkels, de nieuwste (en voordeligste) mode in de rekken, maar het zijn de technologie en de algoritmes die er een geheel persoonlijke ervaring aan gaan geven. Met een speciale app scan je het item dat je graag wil passen en achter de schermen zorgen de Amazon-medewerkers dat de door jouw gekozen kleding in een pashokje wordt klaargelegd. Na een aantal minuten kan je het pashokje met jouw app openen en de kleding gaan passen. Met behulp van een digitaal scherm geef je direct een review op het item, maar je kunt ook weer nieuwe kleding laten aanrukken. Zo wordt jouw profiel verder verrijkt en kan Amazon steeds betere aanbevelingen doen, passend bij jouw stijl.
Amazon gaat met Amazon Style het shoppen van kleding een hele nieuwe dimensie geven
Uitdaging persoonlijke stijl en smaak te vangen in algoritmen
In het enorme aanbod dat er is op de kledingmarkt is het kunnen personaliseren van aanbod voor consumenten een potentieel walhalla. Vooral ook als dit gecombineerd wordt met het direct kunnen passen. Als er namelijk iets is wat velen vervelend vinden, inclusief ikzelf, is het uren moeten scrollen en klikken door een gigantisch aanbod om er vervolgens na een paar dagen achter te komen dat de gekozen trui een waardeloze pasvorm heeft. Als Amazon dit probleem kan oplossen, dan gaan veel consumenten daar blij van worden. Maar kan Amazon Style zijn belofte waarmaken? Het lijkt mij een enorme uitdaging persoonlijke stijl en smaak te vangen in algoritmen. Ook al blijven deze algoritmen zich aanpassen met de input die klanten geven. De mode verandert, mensen willen niet altijd dezelfde stijl, en de een vindt rood en oranje prachtig samengaan, de ander vindt het vloeken. En naast stijl zie ik ook vooral een logistieke uitdaging. Het assortiment aanwezig achter in de winkel zal heel omvangrijk en overzichtelijk moeten gaan zijn, en winkelpersoneel dient de gevraagde kledingstukken in een heel rap tempo de pashokjes in te moeten krijgen (en weer terug!). Hier valt of staat het slagen van dit nieuwe concept mee.
Amazon gaat met Amazon Style shoppen van kleding een hele nieuwe dimensie geven
Of het een succes wordt of niet: Amazon gaat met Amazon Style het shoppen van kleding een hele nieuwe dimensie geven. Net zoals ze al eerder voor opschudding zorgden met de introductie van Amazon Books en Amazon Go (waarbij de kassaloze supermarkt zijn intrede deed). Ik blijf ze nauwgezet volgen en ben heel benieuwd welke andere moderetailers deze ontwikkelingen gaan oppikken. Want als Amazon met iets nieuws komt, dan volgen er zeker meer…