Een betere wereld begint niet bij jezelf, maar bij bedrijven
Petra Lubbers
07-03-2023
Een wet om bedrijven te verplichten misstanden in kaart te brengen bij hun productieproces is in de maak. Steun in de Tweede Kamer is niet evident. Om steun te krijgen is een sterke guerrillamarketingactie opgezet. Expert Petra Lubbers kijkt naar de slimme opzet ervan.
Wellicht is het je opgevallen op social media: aanjagers van de Wet Verantwoord en Duurzaam Internationaal Ondernemen, ook wel IMVO-wet genoemd, vinden dat het tijd is dat de politiek de brede steun vanuit zowel consumenten als bedrijven voor de komst van de wet serieus neemt. De wet heeft tot doel bedrijven te verplichten om misstanden in hun productie- en handelsketen in kaart te brengen en aan te pakken. Voor een consument is dat vaak een ondoorzichtig proces, terwijl ze wél graag willen weten of de producten eerlijk gemaakt worden. Uit een enquête gehouden door YouGov in oktober 2021 blijkt zelfs dat 80 procent van de burgers voor wetgeving is die bedrijven verplicht mensenrechtenschendingen en milieuschade in het buitenland te voorkomen! Blijkbaar is dat alleen niet genoeg om een meerderheid van stemmen in de Tweede Kamer te krijgen voor dit voorstel dat naar verwachting in het voorjaar wordt behandeld. Om dus meer aandacht te vragen heeft IDVO (Initiatief Duurzaam en Verantwoord Ondernemen) de handen ineen geslagen met het bureau Tosti Creative. Deze initiatiefnemers hebben eind februari voor een dag een heuse sweatshop geopend waar truien door kinderen tussen de 9 en 12 jaar onder professionele begeleiding werd gemaakt. De kinderen werkten vrijwillig en met plezier, en niet zoals dat in Bangladesh gaat. Een duidelijk statement naar het soort productieproces dat ze verwerpen.
De kinderen werkten vrijwillig en met plezier, en niet zoals dat in Bangladesh gaat.
Een betere wereld begint bij bedrijven
De trui draagt de tekst: ‘Een betere wereld begint bij bedrijven’, een knipoog naar de slogan uit 1990 van de overheid om aandacht te vragen voor het milieu. Voor velen een zeer herkenbare slogan, maar als je nagaat dat, volgens de site van De Sweatshop, de laatste 30 jaar 100 bedrijven verantwoordelijk zijn geweest voor 71 procent van de klimaatschade, dan lijkt de aanpassing van de slogan wel zeer treffend. Gelukkig nemen steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid voor het inrichten van een eerlijk productieproces. Tony Chocolonely is een duidelijk voorbeeld, maar ook bedrijven als Zeeman als IKEA nemen het voortouw hierin. En eigenlijk verwachten zij dit ook van hun concurrenten. Een wet die hen hiertoe verplicht zorgt dan ook niet alleen voor een eerlijk productieproces, maar ook voor eerlijke(re) concurrentie. Terug naar de trui. Heb je deze weten te bemachtigen? Fotografeer jezelf met de trui en deel de foto op social media. Ikzelf sta inmiddels op de wachtlijst voor zo’n trui en ik moedig een ieder aan dit ook te doen op de site van desweatshop.nl! Geen trui? Er staat ook genoeg materiaal om een social post te maken dat ook jij wilt dat deze wet er komt! Want ja, een betere wereld begint écht bij bedrijven.