Het Pride-weekend is voorbij: zijn we nu klaar met de regenboogmarketing?
Petra Lubbers -
02-10-2023
Afgelopen weekend stond Amsterdam weer in het teken van de botenparade: het hoogtepunt van de pride in Nederland. We wapperen met de regenboogvlaggen en steunen zo de LHTBIQ+’ers. Waar het deelnemersveld vroeger vooral bestond uit boten met de doelgroep, varen de laatste jaren steeds vaker grote bedrijven mee. Is dat alleen maar goed of juist niet? Petra Lubbers zoekt het uit in haar nieuwe expertblog.We zien dat steeds meer bedrijven in de opmaat naar Pride toe schitteren met regenbooguitingen. Op LinkedIn, in tv-commercials, of in het gebruik van merchandising. Maar in social media horen we ook veel geluiden van weerstand. Zijn we klaar met regenboogmarketing?
We willen toch leven in een maatschappij waarin er geen negatieve associaties zijn met de inclusiviteit waar de regenboogvlag voor staat?
Inclusiviteit wordt steeds meer omarmd door bedrijven
Als Nederlander kan je er niet om heen. Afgelopen weken werden we overspoeld met de regenboogkleuren. De vlaggen in de straat, de kleuren in de media, in de supermarkt bij Albert Heijn of op de weg als je een PostNL-busje voorbij ziet rijden. Het was niet te missen. Aangezien ik zelf onderdeel mag uitmaken van de LHTBIQ-community ben ik trots dat we zover gekomen zijn dat er zoveel steun is vanuit bedrijven. Inclusiviteit wordt steeds meer omarmd en bedrijven voeren een actief beleid om dit te uiten. Toch werkt de uitwerking niet altijd even positief.
Gay-community lijkt niet te zitten wachten op ‘verplichte’ vorm van support
Zo was er veel commotie rondom de regenboogtasjes van Albert Heijn. Op X, het voormalige Twitter, spreken mensen zich uit dat ze ook gewone tasjes willen kunnen kopen, en niet alleen regenboogtasjes kunnen kiezen. Ook worden er flinke krachttermen gebruikt waarom mensen niet met deze tasjes over straat willen gaan. Ook op Instagram spreekt een bezorger van Post NL zijn werkgever direct aan dat hij het vertikt om in een regenboogbus te gaan rijden. Zijn bericht ontvangt veel support. Van zowel de hetero- als gay-community. Ook die laatste groep lijkt helemaal niet te zitten wachten op deze ‘verplichte’ vorm van support. Het sentiment dat met dit soort acties ontstaat is dat Nederlanders, ongeacht hun voorkeuren, het idee krijgen dat de regenboogkleuren door ‘hun strot worden geduwd’ (Om toch maar even wat termen van social media te herhalen). Het vervelende effect hiervan is dat dit sentiment niet enkel wordt afgewenteld op de uitdragende bedrijven, maar ook op de betreffende doelgroep. Dan schieten we het doel dus wellicht voorbij?