‘Verandering e-commerce op komst. Juist als je verkoopt via grote platformen’

Petra Lubbers

06-12-2022

Met veel interesse volgt e-commerce-specialist Petra Lubbers de ontwikkelingen rondom Dwarfs: een e-commerce scale-up die succesvolle aanbieders op de platformen van bol.com en Amazon opkoopt en hen collectief helpt verder op te schalen. Recent hebben ze weer miljoenen opgehaald, 40 miljoen om precies te zijn, om nog eens 20 webshops op te kopen. Of dit voor de consument, andere platformverkopers en de e-commerce-markt een goede ontwikkeling is? Daar stelt Lubbers vraagtekens bij.


Openstellen webshop voor derden

Het openstellen van je eigen webshop voor derden is een ontwikkeling die al jaren geleden is ingezet. Jeff Bezos stelde Amazon open voor externe verkopers en in 2011 volgde bol.com met hun eigen Plaza-propositie. Sindsdien is het aantal externe ondernemers dat op het platform verkoopt de 50.000 gepasseerd. Een enorm aantal verkopers, die niet alleen in aantal groeien maar ook in omzet. En ja, met die groei komen ook de logistieke, administratieve, personele en automatisering uitdagingen. Hier speelt Dwarfs op in; door de succesvolle overgenomen webshops qua operationele activiteiten te bundelen, kunnen ze sneller opschalen tegen lagere kosten. En hiermee dus verder groeien op de platformen van bol.com en Amazon. Aan de ‘voorkant’ hebben we dus de e-commerce reuzen bol.com en Amazon. Zij zorgen, even gechargeerd, voor alle marketing naar consumenten, het gebruiksvriendelijke platform en de etalages van de producten. Op dit moment is bol.com de machtige partij richting al hun veel kleinere 50.000 partners. Van een evenwichtige verhouding is hier zeker geen sprake. Dus, dan is het zo gek nog niet dat succesvolle verkopers zich verenigen in een aggregator als Dwarfs. Ook al zou het eind volgend jaar om ‘slechts’ zo’n 35 webshop in totaal gaan, er ontstaat wel iets meer evenwicht tussen een bol.com en hun Plaza-verkopers. Voor de marktwerking in het e-commerce landschap een goede ontwikkeling.

Wat is dán de impact voor de consument?

Olifanten dansen met olifanten, niet met dwergen

Maar als ik de ambitie van Dwarfs lees, dan willen zij Europa’s grootste e-commerce bedrijf worden. Ook een olifant dus, geen dwerg. Dan hebben ze wellicht wel duizenden webshops onder hun vlag opereren. Wat is dán de impact voor de consument? En de andere platform verkopers die actief zijn op bol.com of Amazon? Voor de consument kan ik mij voorstellen dat deze wel baat kan hebben bij deze ontwikkeling. Lagere overhead voor de webshops kan ten gunste komen van de prijs. Het automatiseren van processen aan de achterkant zorgt voor betere en snelle beschikbaarheid van producten en ook daar is de consument gevoelig voor. En dat geldt ook de koop-knop op bol.com: deze geeft de producten met de beste balans in prijs en levertijd de voorkeur. Dus, deze webshops gaan inderdaad hun omzet laten groeien en ook een groter marktaandeel pakken. Ja, en dat laatste: groter marktaandeel pakken, dat gaat dan natuurlijk ten koste van díe platformverkopers die niet binnen deze ‘marketplace aggregator’ actief zijn. Wat gaat dat voor gevolgen hebben? Krijgen we dan minder aanbieders en faillissementen omdat ze de concurrentie niet aan kunnen? Krijgen we nieuwe marktplaats-aggregatoren erbij die onderling met elkaar de concurrentie op de platformen aangaan? Wat gaan leveranciers doen?


Verandering landschap e-commerce

Wat het ook wordt, mijn advies aan de platform verkopers is nu vooral om bewust te zijn dat het landschap weer gaat veranderen. Blijf de ontwikkeling van de ‘marketplace aggregatoren’ volgen om zo je eigen strategie op tijd te bepalen. Liever bewust een grote dwerg, dan onbewust onder voet gelopen worden door een kleine olifant?


Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.